Podcast host and producer @Nanook multimedia

Karolis Vyšniauskas (LT) >> Golden age of podcasting >>

Speaker

Journalist at NYLA

BIO

Karolis Vyšniauskas is a journalist with 12 years of experience producing NYLA, one of the pioneers of Lithuanian podcasts. Together with the NYLA’s team of professionals, he has proven that podcasts can be a space for professional journalism. Their interlocutors were Jonas Mekas and Rūta Meilutytė, who gave the first post-career interview; the podcast published new #metoo stories and opened taboo topics such as mental health problems or social exclusion. The NYLA podcast is supported by listeners, who currently invest over $ 40,000 in their work through the Patreon system. NYLA participated in international journalism projects in Portland, was presented at the European Journalists Festival in Perugia (Italy).

ABOUT WHAT?

The golden age of podcasting?

Podcasts untie hands and empower the imagination. Over the last few years, podcasts have become a part of everyday life from niche media. How did this happen and is it destined to continue? Or maybe, as the New York Times asked in the summer, we've reached the peak of podcasts? What lies ahead after? How can I make the most of this format and why would it be worst to create a podcast because "everyone is creating them now"? Is it already possible to make money from podcast creation in Lithuania? Karolis Vyšniauskas, producer of NYLA's social journalism podcast for the past two and a half years, will share his and his team's lessons.

BIOGRAFIJA

Karolis Vyšniauskas yra 12-os metų patirtį turintis žurnalistas, prodiusuojantis NYLA, vieną Lietuvos podkastų-pionierių. Kartu su komanda jis įrodė, kad podkastai gali būti profesionalios žurnalistikos erdvė. Jų pašnekovai buvo Jonas Mekas ir pirmąjį interviu po karjeros baigimo davusi Rūta Meilutytė; podkaste publikuotos naujos #metoo istorijos ir atvertos tabu temos, tokios kaip psichinė sveikata ar socialinė atskirtis. NYLA podkastą palaiko klausytojai per "Patreon" sistemą į jo kūrybą šiuo metu investavę virš 40,000 eurų. NYLA dalyvavo tarptautiniuose žurnalistų projektuose Portlande, buvo pristatytas Europos žurnalistų festivalyje Perudžoje (Italija)

APIE KĄ?

Auksinis podkastų amžius?

Podkastai atriša rankas ir įgalina vaizduotę. Per kelis pastaruosius metus iš nišinės medijos jie tapo kasdienybės dalimi. Kaip tai įvyko ir ar tam lemta tęstis? O galbūt, kaip vasarą klausė "The New York Times", mes pasiekėme podkastų piką? Kas laukia po jo? Kaip geriausiai išnaudoti šį formatą ir kodėl blogiausia būtų kurti podkastą todėl, kad "dabar juos kuria visi"? Ar Lietuvoje iš podkasto kūrybos jau galima uždirbti? Pastaruosius du su puse metų socialinės žurnalistikos podkastą NYLA prodiusuojantis Karolis Vyšniauskas pasidalins savo ir komandos išmoktomis pamokomis.