Menininkai apie Šimtmečio sutartines: „Sukūrėme ratą iš naujo“

Interview

03

  • December

Tradicinė muzika neabejotinai gali tapti puikiu tiltu siekiant Lietuvos kultūros sklaidos pasaulyje. Etnokultūra yra nuolatinė kūryba, tad šiai minčiai pritaria ir trys menininkai – muzikantas, grupės „Skamp“ narys Viktoras Diavara, skulptorius Mindaugas Tendziagolskis ir audiovizualinio meno kūrėjas Vaclovas Nevčesauskas.


Suvieniję bendras jėgas, menininkai sukūrė unikalų „Elektroninių sutartinių“ pasirodymą, kurį pristatys gruodžio 4-ąją Klaipėdos Pilies muziejuje, o sostinės gyventojai pasirodymą galės išvysti gruodžio 16-ąją Valstybės pažinimo centre.


„Elektroninės sutartinės“ – muzikinio ritmo performansas, kurio metu gerai atpažįstami senoviniai lietuvių liaudies instrumentai ir naujos technologijos nustebina netikėta tarpusavio sinteze.


Dar prieš aštuonerius metus pristatę analogų pasaulyje neturinčiam pasirodymui „Skamba skamba kankliai'2010“„Verpimo ratelių sutartinę“, unikaliam projektui susibūrę atlikėjai atrado originalias verpimo ratelių panaudojimo galimybes šiuolaikinei muzikai kurti. Senoviniams verpimo rateliams pritaikytos jutiklinės technologijos rato sukimo judesį, greitį bei kryptį leido susieti su skirtingais, kompiuterio pagalba generuojamais muzikos garsais.


„Kadangi minime Lietuvos Šimtmetį, šiemet nutarėme sukurti programą, kuri būtų tinkama muzikaliai papasakoti mūsų šalies istoriją. Bus naudojama ne tik muzika, bet ir įvairios garsų iškarpos iš Lietuvai svarbių įvykių“, – pasakojo muzikantas V. Diawara.


Atlikėjas teigė, kad su kolektyvu stengėsi šiuolaikiškai pažvelgti į archajišką verpimo ratelį. „Sugalvoti galima daug ką, tai gali būti ir „didžėjaus“ diskas, o pasirodymo metu bus prijungti ir vaizdo projektoriai, kurie sukurs vaizdo pasakojimą. Mes bandėme padaryti neįmanomą – sukurti ratą iš naujo“, – juokėsi jis.


Sudėtingą muzikavimo formulę perprasti sunku net pamačius, bet rezultatas stulbinantis – trys vyrai archajiškaisiais verpimo rateliais uoliai „verpia“ modernią sutartinę ritmingų vizualinių projekcijų fone. Apie projektą patys atlikėjai kalba kaip apie muzikinio ritmo performansą, kai gerai atpažįstami liaudies instrumentai, paveiki muzika ir pažangios technologijos nustebina netikėta tarpusavio sinteze kuriant visiškai naują meno rūšį.


Prie projekto prisijungęs perkusininkas Gediminas Mačiulskis patikino, kad yra svarbu skleisti žodį ir garsą apie Lietuvos paveldą. „Turime ką papasakoti, kuo didžiuotis. Svarbu tai priminti ne tik sau, bet ir kitiems. Į muziejų ne kiekvieną dieną nueisi, o prisiminti iš kur esi – reikia“, – kalbėjo jis. Jam antrino ir M. Tendziagolskis, kuris mano, kad šis pasirodymas sužadins kiekvieno savimonę.


„Vis tiek mūsų šaknys yra čia, tad panaudoti tokias senovines technologijas ir sujungti su jas su elektronine muzika, parodys, kad etnokultūra yra amžina kūryba“, – sakė skulptorius.


Dažniausiai tik muziejaus atributu laikomi verpimo rateliai atsidurs arčiau kiekvieno žmogaus. Šis unikalus Lietuvos Šimtmečiui skirtas projektas supažindins su verpimo ratelių archajiškumu ir leis kiekvienam lankytojui „išsiverpti“ savo sutartinę.


„Šie verpimo rateliai yra užprogramuoti įvairiais lygiais, tačiau lankytojams palikome lengviausią lygį, kur kiekvienas „pataikys“ į ritmą“, – teigė V. Diawara.


Šiam projektui jėgas suvienija puikūs kūrėjai ir atlikėjai. Be idėjinių vedlių V. Diawaros, M. Tendziagolskio ir V. Nevčesausko, muzikinius indėlius pridės ir multiinstrumentalistas Saulius Petreikis bei muzikantas G. Mačiulskis.


Pasibaigus pasirodymams, verpimo ratelius Klaipėdos gyventojai galės pamatyti ir jais „paverpti“ Pilies muziejuje iki gruodžio 11 dienos. Vilniečiai juos išbandyti galės gruodžio 17–24 dienomis, Lietuvos teatro, muzikos ir kino muziejuje. Projekto partneriai: LTKT, Pilies muziejus, Lietuvos teatro, muzikos ir kino muziejus, Valstybės pažinimo centras, Klaipėdos savivaldybė.


Projekto partneriai: LTKT, Pilies muziejus, Lietuvos teatro, muzikos ir kino muziejus, Valstybės pažinimo centras, Klaipėdos savivaldybė.